The Nissan Club banner

Koelventilator Mod - Handmatige bediening

25K views 9 replies 3 participants last post by  drunkmunky  
#1 · (Edited)
EDIT: 20-6-2008
---------------------------------------
Koelventilatoren Relais ECU Pinouts
---------------------------------------

'93-'94
------------
HI - pin 10
LO - pin 9

'95-'01
------------
HI - pin 13
LO - pin 14

#2 ·
Bedankt voor de schema's Jserrano, hopelijk kan ik dit zaterdag proberen als ik in plaats daarvan niet de brandstofpomp doe. Zoals ik al zei, ik ben vrijwel een noob met elektra en bedrading, dus hopelijk zal het niet zo moeilijk zijn, ik kan altijd mijn vader om hulp vragen (M.D. ingenieur van Oxford), maar ik wil dit echt liever zelf doen of met jullie hulp, want hij is altijd moe of druk.. Dus ik heb het relais gevonden, en mijn volgende stap zou zijn om de lichtgroene draad te vinden en deze door te knippen. Sluit hem aan op de schakelaar en laat een van de aansluitingen op de massa van de auto; de andere 2 op de groene draad, toch? Je zegt dat de middelste aansluiting de COM is, ik weet niet echt wat COM is... maar ik zal de groene draden toch aansluiten op de middelste en onderste aansluiting van de schakelaar.

#3 · (Edited)
Heel simpel. Knip eerst de draad door. Het draadeinde dat naar het koelventilatorrelais gaat, moet worden aangesloten op het midden van deze schakelaar. De middelste aansluiting is gemarkeerd met COM, wat COMmon betekent. Dat wil zeggen dat wanneer de schakelaar in één positie genaamd "A" of de tweede positie genaamd "B" staat, de COM-aansluiting altijd het apparaat voedt dat u wilt bedienen, d.w.z. de koelventilatorrelais.

Als u naar het schema kijkt dat ik heb getekend, is de ECU in de "A" positie verantwoordelijk voor het besturen van wat er over de COM-aansluiting gaat. In de "B" positie bent u verantwoordelijk voor het besturen van wat er over de COM-aansluiting gaat. Omdat "B" is aangesloten op aarde, levert u aarde aan de COM-aansluiting. Dat activeert op zijn beurt de relais en schakelt de koelventilatoren naar HOOG. De koelventilatoren blijven op HOOG staan totdat u besluit de schakelaar om te zetten naar "A" voor normale ECU-besturing.

Oh, en trouwens, waarom was je hierin geĂŻnteresseerd? Nog verborgen verrassingen voor ons??

#4 ·
Oh, en trouwens, waarom was je hierin geĂŻnteresseerd? Nog verborgen verrassingen die je voor ons hebt??
Verrassingen? Nee, niet echt, misschien alleen op de turbo die ik gebruik, maar dat is nog steeds geheim haha.. Ik wil dit gewoon kunnen gebruiken na een goede rit.. Bedankt voor de hulp, ik heb de airco-unit eruit gehaald en gewogen op 38 lbs. Dat ding werkte toch al niet en ik heb het nog nooit gebruikt, dus alleen maar dood gewicht (letterlijk). Ik had echter een vraag: zijn 1 van de ventilatoren voor de airco? of zijn ze allebei voor de radiator? Mijn broer zei dat er meestal één voor de airco is en één voor de radiator, klopt dat? Zo ja, dan laat ik ze allebei werken als er één aanslaat :)

#5 · (Edited)
Beide ventilatoren draaien altijd tegelijkertijd en met dezelfde snelheid. De AC-condensor bevindt zich voor de radiatorkern. Daarom zouden de ventilatoren ook het AC-systeem "koelen" tijdens het draaien. Maar wanneer de AC-compressor niet draait en R134 circuleert, heeft dit geen invloed op het AC-systeem. De AC-condensor veroorzaakt een luchtstroombeperking voor de radiatorkern, dus het verwijderen daarvan zorgt voor een efficiënter koelsysteem. Als je op de een of andere manier een intercooler in plaats van de AC-condensor zou kunnen monteren, dan zou je je schakelaar handmatig kunnen bedienen en dat houdt de luchtlading koeler terwijl deze de inlaat binnenkomt - een erg leuke functie voor een acceleratierun. Met een beetje vindingrijkheid zou je een drukschakelaar kunnen toevoegen om een boostniveau te detecteren en de koelventilatoren AAN te zetten in plaats van dit via handmatige bediening te doen.

Een laatste opmerking: of beide ventilatoren op LO of HI snelheden draaien, hangt af van wat de ECU detecteert. De motorkoelvloeistoftemperatuursensor (ECT), de AC-drievoudige drukschakelaar, de AC AAN-schakelaar en de voertuigsnelheid bepalen hoe de ECU de koelventilatoren aanstuurt.

#6 ·
old school bump

vraag. Wanneer de ECU de ventilatoren op HI moet laten draaien, gaat het LO-relais dan UIT en wordt het HI-relais AANgeschakeld?

Ik vraag dit omdat ik de besturingsmodule die bij de flexalite-ventilatoren wordt geleverd niet wil kopen. Ik zou liever de bestaande ECU/relais-besturingssystemen gebruiken.

Mijn flexalite-ventilatoren worden alleen geleverd met 2 draden, stroom en aarde. Wat ik wil doen, is HI- en LOW-relaisdraden aan elkaar splitsen om de ventilatoren van stroom te voorzien en vervolgens gewoon te aarden op een chassisbron.
In referentie naar het diagram.

1 en 2 samen, 3 en 4 samen.

Benieuwd of dit gaat werken...

#7 ·
drunkmunky: Ja, die fanrelais worden onafhankelijk bestuurd. De manier waarop je de splitsing wilt doen, zou moeten werken. Dat betekent dat de flexalite-ventilatoren AAN gaan wanneer de ECU de LO- of HI-relais gaat aansturen.

#8 ·
Ik ben zo blij dat ik wist dat je zou komen, want je bent geweldig. Mijn enige zorg is nummer 3, vanwege het feit dat de aardleiding teruggaat in het relais en DAN aardt, maar door het splitsen ook aardt... en naar het chassis gaan is een veel grotere aantrekkingskracht dan teruggaan in het relais...

#9 ·
Ik ben zo blij dat ik wist dat je zou komen, want je bent geweldig zo. Mijn enige zorg is nummer 3, vanwege het feit dat de aardingslijn teruggaat in het relais, en DAN aardt, maar door het splitsen aardt het ook... en naar het chassis gaan is een veel grotere aantrekkingskracht dan teruggaan in het relais...
Bedankt voor de opmerkingen. En je hebt weer gelijk over pin #3. Of het zijn aarde via het relais of direct van het chassis krijgt, maakt niet uit. Succes met de mod en houd ons op de hoogte van hoe alles uitpakt.